Mediationtraining

Toepassen van Verbindende (Geweldloze) Communicatie in mediation en rechtspraak.

Training van 6 dagdelen voor conflictbemiddelaars en rechters.
Hiervoor zijn 24 PE toegekend.
Maandagochtenden 9, 16, 23, 30 september, 7 en 14 oktober van 9:30 – 12:30
Of drie dagen: woensdagen 9, 16, 30 oktober van 10:00 – 17:00
Studio Coehoorn. Coehoornstraat 60, Arnhem. (100 m van Arnhem CS)

Mediation Op het gebied van mediation heb ik het boek vertaald van Liv Larsson: ‘Mediation met Geweldloze Communicatie.’ Ik geef hierover trainingen en lezingen aan rechters en mediators. Ik leid ook familie- of arbeidsmediations in mijn studio te Arnhem.

‘Als partijen elkaars behoefte kunnen benoemen, is ieder conflict binnen 20 minuten opgelost.’ (Marshall Rosenberg, uitvinden van de Nonviolent Communication)

Bijdrage
Ik ben ervan overtuigd dat Verbindende Communicatie de bestaande mediation, en de wijze waarop cliënten in de rechtbank benaderd worden, fundamenteel kan verrijken en effectiever kan maken. De essentie is dat ieder mens gedreven wordt door (onbewuste) behoeften. Emoties en oordelen zijn een gevolg van al dan niet vervulde behoeften.  Als de behoeften bekend zijn kan er gezocht worden naar strategieën: concrete manieren om de behoeften te vervullen. Dit is iets anders dan ‘belangen’. Bij een geslaagde onderhandeling is ieders behoefte voldoende vervuld.

De essentie
De training gaat in essentie over het omgaan met oordelen, bewustzijn verkrijgen op wat behoeften zijn en niet zijn, het onderscheid met ‘belangen’, hoe je angels uit conflicten haalt door empathisch te luisteren, hoe je een onderhandeling voert vanuit de behoeften. Het doel is duurzame oplossingen en menswaardige behandelingen.

Inhoud van de training. Per bijeenkomst globaal:

In alle sessies worden casussen en situaties geoefend.
De training is een voortdurende afwisseling van theorie en oefening.
In elke sessie is er ruimte voor ieders leerwensen.

  1. De rol van mediator / rechter. Welke eisen stel je aan jezelf? Welke verwachtingen heb je van jezelf? Wat zijn je drijfveren en valkuilen?
    – Bekend raken met het model van de Verbindende Communicatie.
  2. Het benutten van oordelen en gevoelens in een mediation, of rechtspraak. Oordelen vertalen naar behoeften.
    – Het beoefenen van zelf-empathie tijdens een mediation.
  3. Empathisch luisteren, wat is het wel en wat is het niet?
    – Het onderscheid tussen behoeften en strategieën. Wat is een succesvolle onderhandeling?
  4. Het vormen van een sluis en brug in mediation: de mediator als vertaler van oordelen en negatieve gevoelens.
    – De toepassing in concrete proces.
    – Hoe breng je jezelf in? Waarom wel, waarom niet?
  5. Omgaan met trauma’s en mogelijk ander verborgen leed.
    – Omgaan met persoonlijkheidsstoornissen.
    – Lezen van lichaamstaal
  6. Open vragen behandelen
    – Casussen behandelen
Leerdoelen:

Effectiever luisteren
Een 100% veilige sfeer creëren
Zuiver empathisch luisteren
Emoties kalmeren
Behoeften bewust maken
Zorgen dat partijen elkaar horen, dit checken.
Partijen voor elkaar zichtbaar maken als mens
Vijandschap weghalen
Oordelen vertalen
Bruggen bouwen
Als sluis en brug fungeren
Onderscheid maken tussen belangen en behoeften
Het belang van meerdere strategieën bij een behoefte
Verbinding creëren
De onderhandeling begeleiden
Komen tot een duurzame oplossing = waar beide partijen werkelijk mee in kunnen stemmen.

Kosten:
6 dagdelen, of 3 dagen, inclusief materialen, koffie, thee: € 595,– ex btw.