Wat kan Verbindende Communicatie voor onderwijs betekenen?
Mijn hart ligt bij het onderwijs, bij pedagogiek en didactiek… Hoe leren mensen, hoe ontwikkelen ze zich met plezier? Een leerproces vormgeven vind ik eindeloos interessant.
Als docent Nederlands heb ik gewerkt in het voortgezet onderwijs, daar voel ik mij het meest thuis bij projecten waarin het klassikale vakkenonderwijs wordt vervangen door geclusterde vakgebieden en gedifferentieerd leren.
Ik heb veel dagvoorzitterschappen in het onderwijs verzorgd en daardoor op visie-niveau me met onderwijs beziggehouden. Ook heb ik heel wat columns en artikelen over onderwijs geschreven.
De grondlegger van de Verbindende Communicatie, Marshall Rosenberg, hield zich ook met onderwijs bezig. Hij noemde het ‘Levenverrijkend Onderwijs.’ Dat is van belang, want de vraag: Wat is het doel van onderwijs? is de essentie. Zie ook mijn column hierover.
Mijn aanbod:
Vanuit de Verbindende Communicatie geef ik in het onderwijs lezingen en trainingen. Ook werk ik met ‘lastige klassen’, of leid avonden tussen personeel en ouders. Qua lezingen en trainingen kan ik met diverse thema’s uit de voeten.
- De essentie van het vak Burgerschap
- Wat kan Verbindende Communicatie in het onderwijs betekenen?
- Het motiveren van leerlingen
- Omgaan met als lastig ervaren ouders
- Teamvaardigheden
- Hoe om te gaan met (dreigend) conflict?
- Mediation en herstelrecht in school
- en meer…
Samenwerking
Ik neem bij opdrachten soms een collega-trainer mee en soms een trainer-stagiaire, die in opleiding is om gecertificeerd trainer te worden. Dat doe ik bij grotere groepen, zodat de training zo goed mogelijk gegeven wordt. Ook kan ik collega’s meenemen die van meerwaarde kunnen zijn qua expertise, of visie. (Denk aan: Deep Democracy, Socratische gespreksmethode, Consent besluitvorming, Herstelrecht)