Wat kan Verbindende Communicatie betekenen in de zorg?
Als dochter van een huisarts is betrokkenheid bij het leed van mensen mij met de paplepel ingegoten. Ook de medische wereld en wat dit van iemand vergt ken ik van dichtbij.
Zorgprofessional zijn zie ik als een prachtig beroep, met een hoge mate van vervulling. Ook ligt het te veel geven op de loer. In balans zijn is een uitdaging voor zorgprofessionals.
Ook is het erg interessant hoe je met cliënten omgaat. Krijg je echt de vraag achter de vraag naar voren? De omgang met collega’s is ook essentieel in dit vak. De Verbindende Communicatie geeft hierin tools en inzichten, zie bijvoorbeeld deze column.
Ik geef in de wereld van de zorg lezingen en trainingen. Heel breed: van maatschappelijk werkers die met huiselijk geweld te maken hebben, tot de afstemming die nodig is tussen artsen in ziekenhuizen. Vele groepen in de zorg heb ik al mogen ontmoeten: ggz-teams, huisartsen, POH’s, personeel van een regionale GGD, teams in diverse aspecten van de zorg.
Denk qua lezingen en trainingen aan:
- Wat is Verbindende Communicatie en wat heeft deze doelgroep eraan?
- Hoe komt ik bij wat er echt speelt, de vraag achter de vraag?
- Hoe om te gaan met als lastig ervaren patiënten of familieleden?
- Zorgverleners in balans.
- Assertiviteit voor ‘lager’ zorgpersoneel.
- Afstemming tussen afdelingen
- en meer….
Samenwerking
Ik neem bij opdrachten soms een collega-trainer mee en soms een trainer-stagiaire, die in opleiding is om gecertificeerd trainer te worden. Dat doe ik bij grotere groepen, zodat de training zo goed mogelijk gegeven wordt. Ook kan ik collega’s meenemen die van meerwaarde kunnen zijn qua expertise, of visie.