Train de trainer – begeleiding voor (startende) (VC) trainers.
Ik heb wat mensen verzameld die de ambitie hebben om trainer te worden in de Verbindende Communicatie.
Deze mensen ondersteun ik en breng ik bij elkaar. Ook trainers in andere domeinen zijn welkom, want didactiek en pedagogiek zijn eindeloos interessant! Hoe leren mensen? Verdiep je in het vak van trainer / docent. Hoe worden jouw deelnemers de beste versie van zichzelf? Focus ligt op persoonlijke, pedagogische en didactische bekwaamheden, die nodig zijn om een effectieve trainer / docent te zijn. Essentie is: hoe faciliteer jij het leren van anderen?
Heb je belangstelling, meld je aan! Denk aan deze mogelijkheden:
* Meelopen bij mijn introductietrainingen.
* Meegaan naar opdrachten buiten de deur als assistent-trainer, bijv. bij teamtrainingen.
* Trainersdagen geven rond een thema dat de deelnemers inbrengen, bijv. omgaan met ‘dansvloeren’, het opzetten van een lezing, zelf oefeningen ontwerpen, en meer. Zie hieronder.
* Reflectie geven op trainingen die de deelnemers ontwerpen.
* Intervisie onderling faciliteren.
* Feedback geven op het trainerschap, indien ik de gelegenheid heb dat te observeren.
Voorbeelden van trainersdagen, op aanvraag van de deelnemers:
Waarom, hoe en wanneer gebruik je welke dansvloeren? (Verbindende Communicatie)
1. Welke dansvloeren zijn er?
2. Wanneer werk je als trainer met dansvloeren? En hoe?
3. Wanneer gebruik je welke dansvloer? Hoe maak je een keuze in gebruik van een dansvloer?
4. Welke vaardigheden heb je als trainer nodig om dansvloeren te begeleiden?
5. Do’s and dont’s!
6. Kan je zelf een dansvloer ontwerpen?
De trainer als leidinggevende persoonlijkheid
Het gaat in deze training om persoonlijke competenties als docent en trainer, presentatievaardigheden en de docent / trainer als ‘gastheer / gastvrouw’. Kortom: de leiding over het proces kunnen en durven nemen. Ook gaat het om het kunnen geven van een lezing. Daarin komen aan de orde:
- met gemak voor en in de groep kunnen staan;
- met zenuwen om kunnen gaan;
- de leiding nemen;
- boeiend zijn;
- zelfvertrouwen hebben;
- groepsmanagement op orde hebben;
- lichaam en stem beheersen;
- contactrijk zijn;
- de inhoud van je lezing.
De didactisch flexibele trainer
Het gaat in deze training om didactische competenties, zoals ‘activerende didactiek’ , mensen op een gemotiveerde wijze zelf-ontdekkend laten leren, les- en trainingsontwerpen kunnen maken, aansluiten op 21e-eeuwse vaardigheden, zorgen voor motiverende opdrachten: kortom, een autonoom docent / trainer kunnen zijn, die kan aansluiten op allerlei situaties.
Daarin komt aan de orde:
- het leerproces faciliteren;
- ruimte aan de deelnemers geven binnen een duidelijk kader;
- activerende didactiek;
- zelf oefeningen en lessen kunnen ontwerpen.
De verbindende trainer
Het gaat in deze training om persoonlijke en pedagogische vaardigheden, zoals zelfbewustzijn, zelfbeheersing, empathie en luistervaardigheden, conflict-oplossend vermogen. Kortom: de communicatie in en rond de training, reflectief vermogen.
Daarin komen aan de orde:
- omgaan met ‘lastige’ deelnemers;
- weerstand erkennen;
- emoties reguleren;
- luisteren;
- feedback geven en ontvangen;
- eerlijk uitspreken en verbinding creëren;
- coachen.
Wie, wat, waarom?
Ik ben theaterdocent, docent Nederlands, gecertificeerd trainer in Verbindende / Geweldloze Communicatie. Als docent-trainer ben ik verbonden aan Instituut Mentoris, waar ik volwassenen opleid als zij-instromer voor het HBO en MBO.
Ik heb gewerkt in het voortgezet onderwijs en vooral ook als docent in de vrije culture sector. Ik geef vele workshops, lessen en trainingen, zowel creatief als zakelijk. In Arnhem heb ik een eigen trainingsstudio, waar ik onder andere veel trainingen geef in Verbindende Communicatie.
Ik heb een sterke visie op leren. Ik wil graag dat mensen leren en ontwikkelen vanuit persoonlijke motivatie, vanuit hun inspiratie, in absolute gelijkwaardigheid, met elkaar. Leren is bij mij gericht op de ontwikkeling van competenties en inzichten van de deelnemers, op een plezierige, open en emotioneel veilige wijze. Ik wil talent stimuleren!