Verbindende Communicatie in zorg en welzijn
De Verbindende Communicatie biedt voor zorg- en welzijnprofessions belangrijke tools en inzichten. De afgelopen jaren ben ik, alleen of met mijn samenwerkingspartners, heel actief geweest qua het geven van lezingen en trainingen in deze wereld. Als dochter van een huisarts weet ik ook wat er bij het uitoefenen van deze professie komt kijken, dat is veel! Ook is betrokkenheid bij het leed van mensen mij met de paplepel ingegoten.
Wat bieden wij?
Maatwerktrainingen en lezingen op het gebied van:
* Communiceren ‘als een spin in het web’;
* Persoonlijke balans ter voorkoming van burnout;
* Persoonlijk leiderschap in de omgang met cliënten, patiënten, inwoners;
* Gespreksvaardigheden en luistervaardigheden;
* Effectieve samenwerking in teams;
* Doorzien en beïnvloeding van teamdynamiek;
* Bemiddelingsvaardigheden op de werkvloer;
* En meer…
Zorg- of welzijnprofessional is dikwijls een beroep met een hoge mate van vervulling. Aan de andere kant ligt het in dit werk op de loer om over de eigen grens van energie heen te gaan. In balans zijn is een uitdaging.
Ook kunnen patiënten, cliënten of inwoners heel uitdagend gedrag vertonen. Mensen zijn steeds mondiger, dus hoe heb en houd je de leiding over een gesprek? Hoe begrens je gedrag op een goede wijze? En ook: hoe krijg je de vraag achter de vraag snel en effectief naar voren?
Ten derde is omgang met collega’s essentieel in dit vak: er moet samengewerkt worden, dikwijls vanuit diverse eilanden. Dat brengt ook weer communicatieve uitdagingen met zich mee.
De lezingen en trainingen kunnen breed ingezet worden: van maatschappelijk werkers die met huiselijk geweld te maken hebben, tot de afstemming die nodig is tussen artsen in ziekenhuizen. Vele groepen in de zorg hebben we al mogen ontmoeten: ggz-teams, huisartsen, POH’s, personeel van regionale GGD’s, teams in diverse aspecten van de zorg. Zie ook deze column.
Wil je meer weten? Neem contact op, en na overleg maak ik een plan en een offerte.